ر تعداد صفحات: 30 کد محصول :3225 حجم فایل:67,07 KB نوع فایل :rar
فایل ورد قابل ویرایش
توضیحی مختصر از متن فایل :
چکيده
هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه اهداف پيشرفت، خودکارآمدي و راهبردهاي فراشناختي دانشآموزان پسر پايه سوم دبيرستان هاي نظري شهر تهران است. بدين منظور نمونه اي به حجم 685 آزمودني به شيوه خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شد. پرسشنامه هاي اهداف پيشرفت ميدگلي و همکاران (1998)، خودکارآمدي و راهبردهاي فراشناختي پينتريچ و دي گروت (1990)، به شيوه گروهي در مورد نمونه اجرا گرديد. داده هاي به دست آمده, با استفاده از الگوي معادلات ساختاري تحليل شد و الگوي پيشنهادي مورد آزمون قرار گرفت. نتايج نشان داد که مولفههاي اهداف پيشرفت، خودکارآمدي و راهبردهاي فراشناختي دو به دو با يکديگر همبستگي دارند (05/0P<). علاوه براين، اجراي الگوي معادلات ساختاري نشان داد که داده ها با الگوي پيشنهادي برازش دارند RSMEA= 0.058) , GFI=0.87, AGFI=0.84وc²/DF=2.80). اين بدان معناست که رابطه اهداف پيشرفت و کاربرد راهبردهاي فراشناختي، مورد اثر ميزان خودکارآمدي شخص است. تمامی ضرايب مسير پيشنهادي الگو نيز معنادار بود (01/0P<).
کليد واژه ها: اهداف پيشرفت، خودکارآمدي، راهبردهاي فراشناختي و الگوي معادلات ساختاري.
بحث و نتيجه گيري
هدف کلي پژوهش حاضر ، بررسي نقش ميانجي گرانه خودکارآمدي در تبيين رابطه بين جهتگيري هاي هدفي و کاربرد راهبردهاي فراشناختي دانش آموزان بود. شاخص هاي برازش کلي نشان داد که داده هاي به دست آمده از نمونه دانش آموزان پايه سوم دبيرستان, با الگوي پيشنهادي ما برازش خوبي دارد و آن را تاييد مي کند. ضرايب مسير مستقيم و غير مستقيم نيز معنادار بودند. تنها ضريب مسير غير معنادار ضريب بين جهت گيري هدفي اجتنابي و خودکارآمدي بود. ضرايب مسير نشان داد که اهداف تبحري هم به طور مستقيم و هم به صورت غيرمستقيم, بر کاربرد راهبردهاي فراشناختي موثرند. اما اهداف عملکردي رويکردي از طريق متغير ميانجي خودکارآمدي بر کاربرد راهبردهاي فراشناختي موثر است. يعني رابطه جهت گيري هدفي فرد با کاربرد راهبردهاي فراشناختي و يا تاثيرپذيري از آن، وابسته به ميزان خودکارآمدي شخص است. ضمن اين که اهداف تبحري به طور مستقيم هم بر کاربرد راهبردهاي فراشناختي اثر گذارند.
نتايج به دست آمده همخوان با يافته هاي پژوهش دوک و لگت (1988) است. آن ها به اين نتيجه رسيدند که بعضي از آثار منفي اهداف عملکردي, فقط در سطوح پايين تر کفايت ادراک شده اتفاق مي افتند. در تحليل مسير گرين و ميلر (1996) نيز, ضريب مسير از اهداف تبحري به درگيري شناختي (خودتنظيمي) واز کارآمدي ادراک شده به در گيري شناختي که فراشناخت عنصر اصلي آن است، معنادار گزارش شده است. مطالعاتي نيز با نتايجي مغاير با يافته هاي پژوهش حاضر وجود دارند که آثار اندک اهداف عملکردي را در مورد بعضي شاخص ها گزارش کرده اند (کاپلان و ميدگلي، 1997؛ پينتريچ و گارسيا، 1991). در مجموع, يافته هاي پژوهش حاضر و نتايج پژوهش هاي متعدد ديگر نشان مي دهند که اهداف عملکردي حتي براي افراد با کفايت عملکردي پايين هميشه آثار منفي ندارد. ولي اهداف تبحري هميشه سودمندند و آثار مستقيم و غير مستقيمي بر عملکردهاي شناختي يا فراشناختي فرد دارند. حتي مي توان ادعا کرد که آثار آن مستقل از خودکارآمدي است. اهداف عملکردي رويکردي از طريق خودکارآمدي پيامدهاي مثبتي دارند و اهداف عملکردي اجتنابي پيامدهاي مثبت و حتي منفي ندارند.
دانلود مقاله بررسي رابطه اهداف پيشرفت، خودکارآمدي و راهبردها
نظرات شما عزیزان: