تعداد صفحات: 21 کد محصول :6536 حجم فایل:62,91 KB نوع فایل :rar
مقدمه
اقرأباسم ربک الذی خلق بخوان به نام پروردگاری که تورا خلق کرده است(سوره علق آیه خواندن از جمله وسایل مهم فهمیدن در دنیای کنونی است. فرد میتواند نتیجهی تحقیقات و مطالعات دیگران را که مدّتها به درازا کشیده است، را ازطریق خواندن در مدّت زمان کوتاهی فرا گیرد. خوب خواندن از عوامل مهّم پیشرفت و سرگرمی ولذّت بردن ورفع خستگی است. امروز باید به کودکان خود خواندن را بیاموزیم تا فردادبتوانند بخوانند ویاد بگیرند. نکتهی مهّم در امر خواندن توجّه وتأکید بر امر فهمیدن میباشد نه صرفاً که به صورت عادت در آمده است. کی از علل ضعف دانش آموزان در درورس مخصوصاً ضعف در حل کردن مسئلههای ریاضی و نفهمیدن آنها مربو ط به ناتوانی آنها در روخوانی و عدم درک آنچه مطالب میباشد. اغلب مشاهده میشود دانـش آموزی مطلبی را میخواند یا اولیـای او عقیده دارند مرتّب درس میخواند اما نمیفهمد یا دانش آموز دیگری با وجود این که تلاش میکند اما در املانویسی مشکل دارد تمام این اشکالات بر میگردد به ضعف دانش- آموز در روخوانی و آگاه نبودن او به روش مطالعه. یک معلّم آگاه وعلاقه مند به شغل معلّمی باید ابتداروشهای مطالعه وروان خوانی را به دانش آموزان خود بیاموزد وسپس در پی برطرف کردن اشکالات در دروس دیگر باشد و این مقدور نمیباشد مگر این که خود معلّم از روشهای مختلف مطالعه و روان خوانی اطّلاع کافی داشته باشد.
توصیف وضع موجود
اینجانب ............... سابقه خدمت در آموزش پرورش را دارم. در سال جاری به عنوان معلم اول ابتدایی آموزشگاه ………. واقع در شهر ....... خدمت میکنم. مدرسه از نظر امکانات کافی برای بهتر آموزش بچههای و روخوانی آنها در در درس فارسی اول ابتدایی برخوردار نیست و به دلیل داشتن امکانات محدود تصمیم بر آن نهادهام که راهکارهای را برای بهتر شدن روخوانی دانش آموزانم ارائه دهم.
توصیف وضع مطلوب
-آشنایی بیشتر با روشها وراه کارهایی جهت بهتر خواندن.
-پی بردن به نقش خواندن در پیشرفت دروس دیگر.
_کمک به دانش آموزی که مشکل خواندن دارد و این مشکل باعث افت تحصیلی او شده است.
_مطالعه وتحقیق بیشتر جهت بهتر شدن امر یاددهی ویادگیری.
در این پژوهش سعی شده با استفاده ازنظر همکاران و کمک مادر و کمک دانش آموزان دیگر در کارهای تیمی تا حدودی مشکل دانش آموزپایه اول که در روخوانی ضعف شدیدی داشته و این ضعف روی دروس دیگر او نیز تأثیر داشته بررسی شود و تا حدودی هم مؤثر بوده است.
انواع خطاهای خواندن را در دانش آموزان
1. حذف: کودک در موقع خواندن بعضی از کلمهها یا بخشهایی از جمله را حذف میکند.
2. افزایش: کودک کلمه ای را لا به لای متن قرار میدهد که وجود ندارد.
3. جانشین سازی: کودک لغتی را جانشین لغت دیگر میکند.
4. تکرار: کودک بعضی از کلمهها را موقع خواندن تکرار میکند.
5. حذف و اضافه کردن حروف.
6. وارونه سازی: کودک در موقع خواندن کلمه «باد» را «داب» میخواند.
7. خواندن سریع و بی دقّت و یا کند خواندن و لغت به لغت
8. فقدان درک مطلب
و در ادامه آنچه ما معلمان دوره ابتدایی، بخصوص در پایه اول شاهد آن بودهایم، از حفظ خوانی متن بدون تشخیص کلمات توسط تعداد زیادی از بچهها.
پژوهشگران معتقدند که انسان دارای سه توانش زبانی جداگانه است. این سه توانش در سه سطح زبان شنیداری، زبان گفتاری و زبان نوشتاری بروز میکند. برخی از کودکان زبان شنیداری کاملی دارند ولی در زبان گفتاری اشکال دارند مثلاً کتاب را به خوبی میشنوند ولی در گفتار به صورت تتاب بیان میکنند. اگر در گفتگو به آنان تتاب گفته شود ناراحت میشوند، چون زبان شنیداری کاملی دارند. این گونه کودکان در شنیدن درست میشنوند ولی در گفتن درست بیان نمیکنند این دسته در زبان گفتاری مشکل دارند لذا در زبان نوشتاری نیز غلط مینویسند. بسیاری از کودکان در هنگام نوشتن «میکنند» میشنوند ولی «میکند» مینویسند و یکی از نونها را در نوشتن حذف میکنند یعنی زبان شنیداری و زبان نوشتاری آنها تطابق ندارد. قطعاً رفع مشکل هر کدام از این اشتباهات و موارد دیگر، نیازمند توجه مضاعف معلمین گرامی است که آموزش انفرادی این گونه کودکان را پیوست آموزش جمعی آنان نمایند.
در برخورد با این گونه مشکلات راه حلهای متعددی وجود دارد اما مواردی که در زیر ذکر میگردد به صورت کلی است که لازم است متناسب با نوع ضعف عملکردی دانش آموز از این فعالیتها بهره گرفته شود.
برای برخورد با مشکل خواندن، یکی از مهمترین راههایی که مورد توجه و تأیید پژوهشهای فراوان بوده است استفاده از روشهای چند حسی است که با عناوین مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاند.ش
چگونه توانستم روان خوانی فارسی را در دانش آموزان تقویت کنم
چگونه توانستم روان خوانی فارسی را در دانش آموزان تقویت کنم
نظرات شما عزیزان: